Informace o
legislativních změnách obsažených v zákoně o stabilizaci veřejných rozpočtů v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcíJUDr. Naděžda Břeská
legislativní odbor MPSV
Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů vznikl spojením několika zákonů předložených vládě ministerstvy práce a sociálních věcí, financí a zdravo
tnictví. V zákoně se mění 46 zákonů, zrušuje 1 zákon a 1 nařízení vlády, zavádí 3 nové zákony (tzv. ekologické daně) a omezuje účinnost vyhlášky k provedení zákona o sociálním zabezpečení. V zákoně dochází k významným změnám v oblasti daní, v oblasti správních poplatků a účetnictví, v zákoně o registračních pokladnách, v oblasti sociální a v oblasti zdravotnictví. Obecná účinnost zákona je stanovena na 1. leden 2008, pro některé právní úpravy je však stanovena účinnost odlišná (dnem vyhlášení, dnem 31. prosince 2007, dnem 1. ledna 2009, dnem 1. července 2009 nebo dnem 1. ledna 2010). Vláda návrh zákona schválila 23. května 2007, Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona (s pozměňovacími návrhy) 21. srpna 2007, Senát rozhodl dne 19. září 2007 se zákonem nezabývat a prezident zákon podepsal 5. října 2007. Ve Sbírce zákonů zákon vyšel dne 16. října 2007 pod č. 261/2007 Sb.Působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí se týkají části dvanáctá až třicátá osmá (články XX až LXIII) zákona č. 261/2007 Sb. Novelizov
ány byly v zásadě všechny významné zákony v působnosti tohoto resortu. Dochází zejména ke zrušení téměř všech povinných valorizací dávek nebo parametrů, z nichž se odvíjejí různá plnění, s důsledky ve státním rozpočtu, s výjimkou valorizace důchodů; nedošlo přitom k nahrazení těchto automatických valorizací zmocněním pro vládu ke zvýšení částek nebo parametrů. Obecně dochází v novelizovaných právních předpisech ke zpřísnění s cílem snížení mandatorních výdajů. Některé změny právní úpravy odstraňují též nepřesnosti v zákonech, zejména ty, které vedly k neodůvodněnému čerpání dávek.Výčet změn právních předpisů je uváděn podle oblastí právní úpravy a zahrnuje nejvýznamnější změny, a to též s ohledem na složení účastníků konference a jejich předpokládaný zájem.
1. Životní minimum
2. Státní sociální podpora
Ve zvýšené
výměře 11 400 Kč měsíčně bude rodičovský příspěvek náležet do 2 let věku dítěte, jestliže rodiči vznikl nárok na peněžitou pomoc v mateřství nejméně ve výši 380 Kč denně (odpovídá hrubému výdělku cca 17 000 Kč měsíčně) a rodič provedl volbu pobírání rodičovského příspěvku do dvou let věku dítěte nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž dítě dosáhlo 22 týdnů věku (31 týdnů věku u vícedětných porodů).V základní výměře 7 600 Kč měsíčně bude rodičovský příspěvek nál
ežet (kromě případu uvedeného v předchozí větě) do 21 měsíců věku dítěte; poté bude dávka v základní výměře nadále náležet až do tří let věku dítěte, pokud rodič splnil podmínku nároku na peněžitou pomoc v mateřství (výše se nezkoumá) a do 21 měsíců věku dítěte provedl volbu pobírání rodičovského příspěvku do tří let věku.Ve snížené výměře 3 800 Kč měsíčně bude rodičovský příspěvek nál
ežet do 4 let věku dítěte (po uplynutí 21 měsíců věku dítěte) v případě, že rodiči nevznikl nárok na peněžitou pomoc v mateřství, nebo rodič neprovedl volbu rodičovského příspěvku do dvou nebo do tří let věku dítěte.Při péči o dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené nebo dlouh
odobě zdravotně postižené náleží rodičovský příspěvek do 7 let věku dítěte ve výši 7 600 Kč měsíčně po celou dobu nároku na tuto dávku (resp. po skončení vyšší částky), a to i v případě, že dítě není nejmladším dítětem v rodině.Nárok na rodičovský příspěvek může i nadále uplatnit nejen matka, ale i otec dítěte - podmínka nároku na peněžitou pomoc v mateřství se z hlediska okruhu osob, které mohou uplatnit nárok na peněžitou pomoc ve smyslu § 12a odst. 1 a 2 zákona č.88/1968 Sb., ve znění pozdějších předp
isů, považuje pro nárok na rodičovský příspěvek za splněnou.Volbu nároku nelze u téhož dítěte měnit
, a to ani při změně osob pobírajících tuto dávku v rodině nebo stane-li se takové dítě nejmladším dítětem též v jiné rodině.Nadále bude řešen souběh rodičovského příspěvku s peněžitou p
omocí v mateřství (peněžitou pomocí, nemocenským poskytovaným v souvislosti s porodem), a to i v případě, že budou tyto dávky náležet po část měsíce. Souběh rodičovského příspěvku s příspěvkem na péči se nemění.S účinností od 1. ledna 2008 se též umožňuje, aby rodič bez ztráty nár
oku na rodičovský příspěvek u dítěte od tří let věku kromě možnosti docházky dítěte do předškolního zařízení 4 hodiny denně variantně mohl využít též možnosti docházky dítěte do předškolního zařízení 5 dnů v kalendářním měsíci.V přechodných ustanovení se řeší situace, kdy rodič ke dni účinnosti splňuje podmínky nároku na rodičovský příspěvek a již nemůže provést volbu doby a tím i výše rodičovského příspěvku. Rozlišuje se, zda takové dítě dosáhne tří let věku do 31. prosince 2007 nebo po tomto datu (účinnost nové právní úpravy). Rodiči pečujícímu o dítě, které přede dnem účinnosti zákona dosáhlo 21 měsíců a nedosáhlo tří let věku, bude od 1. ledna 2008 do tří let věku dítěte náležet rodičovský příspěvek ve výši 7 600 Kč a poté do čtyř let věku ve výši 3 800 Kč měsíčně. Rodiči pečujícímu o dítě, které dosáhlo tří let věku před 1. lednem 2008, náleží podle přechodného ustanovení od 1. ledna 2008 do dosažení čtyř let věku rodičovský příspěvek ve výši 3 800 Kč měsíčně.
3. Hmotná nouze
V zákon
ě č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, se navrhují některé změny s cílem zabránit zneužívání systému hmotné nouze. Jedná se zejména o snížení výše příspěvku na živobytí osobám, které nejsou zaměstnány nebo jinak výdělečně činné po dobu delší než 12 měsíců (§ 24 z. č. 111/2006 Sb.), na existenční minimum – toto opatření se netýká osob, které dosáhly věku 55 let, osob se zdravotním postižením a rodiče pečujícího o dítě do 12 let věku (lze použít jen u jednoho z rodičů pro všechny děti do 12 let). Dále se upřesňují ustanovení vymezující okruh osob, které za určitých podmínek lze považovat za osoby v hmotné nouzi, a okruh osob, které jsou vyloučeny z okruhu osob v hmotné nouzi.4. Sociální služby
5. Nemocenské pojištění
6. Pojistné
V oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní polit
iku zaměstnanosti byl zaveden maximální vyměřovací základ pro placení pojistného (obdobně u pojistného na zdravotní pojištění) – dosud byl stanoven pouze pro osoby samostatně výdělečně činné. Maximální vyměřovací základ za rok činí od 1. ledna 2008 u všech plátců pojistného čtyřicetiosminásobek průměrné mzdy (čtyřnásobek za měsíc). Při kombinaci výkonu samostatné výdělečné činnosti s výkonem závislé činnosti (obdobně při výkonu více takových činností) může dojít k tomu, že je na pojistném překročen maximální vyměřovací základ – přeplatek je v tom případě na žádost takové osoby okresní správou sociálního zabezpečení na základě písemné žádosti takovému plátci vrácen. Za přeplatek v tomto smyslu však nelze považovat částku, kterou uhradil za zaměstnance zaměstnavatel v období, za které se s ohledem na maximální vyměřovací základ již zaměstnanec nebyl povinen pojistné platit a to je mu vráceno (např. dva pracovní poměry, popřípadě kombinace se samostatnou výdělečnou činností). Pro zaměstnavatele platí stejný strop pojistného, ale ve vztahu ke konkrétnímu zaměstnanci, tj. bez ohledu na to, že v průběhu kalendářního roku dosáhne (dosáhl) stropu pojistného v součtu různých výdělečných činností. Pojistné se proto z tohoto důvodu zaměstnavateli nevrací.7. Důchodové pojištění, organizace a řízení v sociálním zabezpečení
Provádějí se nezbytná upřesnění ve vazbě na zavedení maximálního vyměřovacího základu pro placení pojistného na sociální zabezpečení též u osob vykonávajících závislou činnost a provádí se doplnění náhradních dob o dobu péče o dítě do 10 let, kterému z důvodu nepříznivého zdravo
tního stavu a nezbytnosti péče jinou osobou náleží příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách ve stupni závislosti I (jde např. o děti s fenylketonurií).8. Zákoník práce
V zákoníku práce se
provádějí změny právní úpravy související se zavedením karenční doby v nemocenském pojištění a dále na zrušení nároku na podporu v nezaměstnanosti při okamžitém skočení pracovního poměru.9. Platy
V oblasti platů se kromě změn
provedených v návaznosti na zavedení karenční doby v oblasti nemocenského pojištění navrhuje po stanovenou dobu nevyužít automatické valorizace platů a některých náhrad spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců, státních zástupců a některých zaměstnanců státních orgánů.10. Zaměstnanost
V zákoně o zaměstnanosti se provádí zejména tyto změny: