K některým základním obecným otázkám kole
ktivního pracovního práva v novém zákoníku prácedoc. JUDr. Milan Galvas, CSc.
Právnická fakulta Masarykovy univerzity
I. K předmětu kolektivní pracovní vztahy
Začněme banálním konstatováním, že jak známo pracovní právo se člení do dvou větších, navzájem provázaných celků – práva ind
ividuálního a práva kolektivního. Vzájemný vztah těchto dvou částí pracovního práva je dán tak, že předpokladem (podmínkou) vzniku a existence kolektivního pracovního práva je existence individuálního pracovního práva, tj. většího počtu (několika) vztahů individuálního pracovního práva. Jakmile však vzniknou kolektivní pracovní vztahy, relativně se osamostatňují a jejich právní úprava ovlivňuje úroveň práva individuálního, nicméně stále bez něj nemohou existovat. Kolektivní pracovní právo vzniklo jako reakce na skutečnost, že vedle zájmů jednotlivců existují i hospodářské a sociální zájmy skupinové.Pracovní právo je výrazem nutné intervence státu do vztahů námezdní práce ve veřejném zájmu proti sociálně nebezpečnému vývoji individuá
lních pracovních vztahů. Regulace pracovních vztahů, ať již ve formě zákona nebo kolektivních ujednání, má za cíl dosažení souladu ve vztazích založených na smlouvě a dohodnutých pravidlech, nutného pro normální hospodářský chod společnosti. Funkcí pracovního práva, jako celku, je upevňování nezbytného souladu v pracovních vztazích, tj. vytvoření hospodářsky funkčního celku v podmínkách faktické nerovnosti a rozporných zájmů účastníků těchto vztahů. V tomto smyslu pracovní právo chrání především zájmy zaměstnance, jako strany z různých hledisek slabší. Z této skutečnosti ale není možné vyvozovat, že by se ochranná funkce pracovního práva měla týkat výlučně zaměstnanců. Pracovní právo chrání právní vztahy jako celek, tedy všechny účastníky pracovních vztahů. Ochranná funkce se projevuje jen určitou všeobecnou závazností pracovního práva, především v garancích stanovených ve prospěch zaměstnance.Individuální pracovní právo slouží především k ochraně jednotli
vce (jeho života, zdraví a sociální sféry), kolektivní pracovní právo slouží k prosazování a ochraně skupinových hospodářských a sociálních zájmů opět především zaměstnanců.Věda pracovního práva věnovala dosud pozornost především individ
uálnímu pracovnímu právu, kolektivní pracovní právo bylo na okraji zájmu. Tak se stalo, že zatím co předmět individuálního pracovního práva je vymezen poměrně dobře, při vymezování předmětu kolektivního pracovního práva vládnou určité rozpaky.Kolektivní pracovní právo se zpravidla charakterizuje pomocí subjektů – za vztahy kolektivního pracovního práva se považují ty právní vztahy, které vznikají mezi zaměstnanci, reprezentovanými odborovou organizací a zaměstnavateli, respekt. org
anizacemi zaměstnavatelů.Např. jedna z posledních pražských učebnic uvádí, že kolektivn
ími pracovními vztahy rozumíme vztahy mezi orgány, které zastupují či reprezentují kolektivy zaměstnanců, a sdruženími zaměstnavatelů, popřípadě jednotlivými zaměstnavateli, jejichž hlavním cílem je zlepšování pracovních a mzdových podmínek zaměstnanců.1 Obdobně i v brněnské učebnici se kolektivní pracovní vztahy charakterizují jako vztahy “v nichž vystupují jako subjekty zaměstnavatelé a reprezentanti zaměstnanců, především odbory” 2.Uvedené pojetí léta vcelku vyhovovalo, i když v podstatě zužovalo právní vztahy kolektivního práva jen na vztahy vznikající mezi zaměstn
avateli a odbory. V literatuře sice již bylo před časem poukázáno na to, že vymezení předmětu právního odvětví (nebo jeho části) jen pomocí subjektů je ošidné 3, jednalo se však o názor ojedinělý, který nevzbudil větší ohlas. Problematičnost tradičního chápání vynikla, když byly do tehdejšího zákoníku práce zákonem č. 155/2000 Sb. začleněny pasáže o Evropské podnikové radě, radě zaměstnanců a zástupci pro BOZP. Tím se vymezení předmětu kolektivního pracovního práva podle subjektů relativizovalo, protože se tu objevily nové subjekty, se kterými se dříve nepočítalo. Zvláštní je, že tyto subjekty mají sice určitá práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích, avšak nemají způsobilost k právním úkonům, ani deliktní či procesní způsobilost4.Ve vztazích kolektivního pracovního práva tedy vystupují vedle za
městnavatelů a jejich zájmových organizací odborové organizace, rady zaměstnanců, zástupci pro BOZP a Evropská podniková rada.Evropská sociální charta, která v
části II. čl. 6 stanoví kolektivní vyjednávání jako právo zaměstnanců a zaměstnavatelů, nikoliv jako právo jejich reprezentací. Pro kolektivní pracovní právo je však typické, že v jeho rámci jednotliví zaměstnanci svá kolektivní práva uplatňují prostřednictvím zvláštních subjektů. Je pak otázkou, zda za situace, kdy tyto subjekty u zaměstnavatele nepůsobí, mohou zaměstnanci tato práva vůbec uplatnit.Novou právní úpravou nebyl odstraněn starý problém, zda odbory jsou zástupci (ex lege) či reprezentanty zaměstnanců5. Vyřešení této otázky je důležité pro “sílu mandátu” odborové organizace a pro řešení řady dalších otázek. Jen namátkou uvádíme, že podle koncepce uplatněné v novém zákoníku práce každá odborová organizace jedná jménem všech zaměs
tnanců (hájí hospodářské a sociální zájmy všech zaměstnanců). Při větším počtu odborových organizací by zastupování v právním slova smyslu činilo nepřekonatelné potíže. Jestliže odbory “jen” sociálně reprezentují hospodářské a sociální zájmy zaměstnanců, vypadá situace jinak.V této souvislosti je třeba poukázat i na ust. § 24 odst. 1 zákoníku práce, které stanoví, že odborová organizace uzavírá kolektivní smlouvu také za zaměstnance, kteří nejsou odborově organizováni. Toto ustanovení zákon
íku práce je podle mého názoru zbytečné. Odborová organizace uzavírá kolektivní smlouvu za sebe, svým jménem. Tím, že působí vůči všem zaměstnancům, jde o jakousi všeobecně prospěšnou smlouvu.Obsah právních vztahů kolektivního pracovního práva je tvořen vztahy vznikajícími mezi uvedenými subjekty (bez ohledu na jejich právní subje
ktivitu), pokud směřují k realizaci hospodářských a sociálních zájmů. Hlavním nástrojem kolektivního pracovního práva zůstává kolektivní vyjednávání směřující především k uzavření kolektivní smlouvy.A protože se domníváme, že kolektivní vyjednávání by nemělo být z
užováno jen na jednání o uzavření kolektivní smlouvy nebo o plnění závazků z kolektivní smlouvy, plyne z toho, že právní vztahy kolektivního pracovního práva tvoří vztahy vznikající:1. mezi odborovou organizací (vyššímu odborovými orgány) a zaměs
tnavatelem (svazy zaměstnavatelů) při kolektivním vyjednávání2. vztahy mezi zaměstnavateli a radami zaměstnanců či zástupcem pro BOZP.
Nevyřešenou zůstává otázka kam zařadit vztahy vznikající mezi nezp
ochybnitelnými subjekty kolektivního pracovního práva a jednotlivými zaměstnanci.Úprava kolektivních
pracovních vztahů je roztříštěná do několika předpisů (zákoník práce, zákon o kolektivním vyjednávání, zákon o pluralitě odborů apod.). I v samotném zákoníku práce je úprava kolektivních pracovních vztahů rozeseta do mnoha míst, v rámci úpravy jednotlivých dílčích otázek, což svědčí o určité nekoncepčnosti.Nový zákoník práce přinesl do pracovního práva určitou liberalizaci, nicméně v oblasti kolektivních pracovních vztahů nepřinesl (pokud jde o systematiku úpravy) nic nového. Pozornost je dále věnována především postavení (právům a povinnostem) odborové organizace. Kolektivní pr
acovní právo přitom není možné zužovat na právo odborových organizací, i když právní vztahy mezi odborovou organizací a zaměstnavatelem tvoří velkou část kolektivních pracovních vztahů. Z hlediska systémového by bylo nanejvýš vhodné, aby problematice kolektivního pracovního práva byla věnována samostatná část zákoníku práce.Nový zákoník práce v podstatě převzal úpravu kolektivního pracovního práva starého zákoníku práce. V kont
extu jiných ustanovení se však ukazuje, že jde o úpravu nedostatečnou, která v praxi může způsobovat problémy. Uvádíme nejzávažnější problémy:Je tedy myslitelné, že zaměstnavatel poruší povinnosti, které má vůči odborové organizaci, jež u něj působí, nevědomky. Konstrukce, podle které neoznámí-li odborová organizace zaměstnavateli, že u něj působí, neupla
tnila svá práva, jako by se jich vzdala a zaměstnavatel proto není povinen dodržovat příslušné povinnosti, nebyla přijata. Chrání se tu tedy i práva “utajených” odborových organizací.Si
tuace je o to složitější, že je obecně přijato, že odborová organizace u zaměstnavatele působí, je-li u něj zaměstnán alespoň jeden člen této odborové organizace, která může mít hlavní pole působnosti úplně jinde (např. u konkurenčního zaměstnavatele, na určitém území atd.). Pokud svou existenci odborová organizace zaměstnavateli neoznámí, nemá zaměstnavatel reálnou možnost zjistit, že u něj nějaká odborová organizace působí.Právní úprava kolektivního pracovního práva je v podstatě
zaměřena naV souvislosti s kolektivními pracovními vztahy se znovu vynořil problém
rozsahu ochranné funkce pracovního práva. Je až téměř absurdní, když ochrana zaměstnance, která by měla být aplikovaná ve vztahu k jednotlivému zaměstnanci, se aplikuje velmi silně i ve vztahu k právu kolektivnímu. Kolektivní pracovní právo je přece jedním z výrazných projevů ochranné funkce pracovního práva, zaměstnanci se sdružují do spolků, kterým říkají odbory, aby lépe uplatňovali své hospodářské a sociální zájmy.Samozřejmě, že ochranná funkce pracovního práva se musí proj
evovat v celém právním odvětví, tedy i v právu kolektivním. Ale její projevy tu musí být výrazně jiné, než v právu individuálním. Zatím co v individuálním pracovním právu je předmětem ochrany především zaměstnancovo zdraví, život a sociální sféra, v kolektivním pracovním právu půjde především o to vytvořit dostatečný prostor pro možnost vyjednat pracovní podmínky vyhovující skupinovým zájmům zaměstnanců, které jsou přece jen jiné, než zájem jednotlivce. To je starý poznatek.Nicméně v celém novém zákoníku práce je neustále přítomen f
enomén dichotomního světa permanentního boje mezi “my” a “oni” (mezi zaměstnanci a zaměstnavateli), kdy slabí, ale stateční (zaměstnanci) vzdorují silným, mocným a zlým (zaměstnavatelům). Pozornost se proto nevěnuje silným, ale slabým a těm, kteří nechtějí nést odpovědnost za své jednání.V počátečních diskusích v souvislosti s přípravou nového ZP se ozývaly hlasy volající po větší emancipaci zaměstnanců a po zvýšení odpovědnosti zaměstnanců za vlastní osud, za méně státu v pracovněprávních vztazích. V konečné podobě zákoníku práce se to však vůbec neprojevilo
. Pracovní právo je dnes nadále popřením staré civilněprávní zásady vigilantibus iura scripta sund a to i v oblasti kolektivního pracovního práva.Uvedený trend navíc podporuje Evropská unie, která neumí těmto požadavkům dostát jinak než vytvářením nových a nových zákonů a předpisů a nových úřadů a byrokratických struktur, které kýženou jistotu zdánlivě umožňují. A je třeba říci, že tyto evropské trendy nejen přejímáme, ale dokonce umocňujeme. V zájmu zabezpečení bez odpovědnosti, života bez rizika se nec
háváme stále více omezovat a regulovat, za bezpečnost a jistotu nabízíme svou svobodu. Takový přístup se ale neosvědčil a jeho důsledkem byla hospodářská stagnace. Moderní totalitní režimy vznikaly rovněž ze zneužití touhy po spravedlnosti, na základě představy, že lze problémy odstranit lepší regulací společnosti8.II. K problematice kolektivních smluv
Nejdříve je možno obecně konstatovat, že mezinárodní smlouvy dávají přednost tomu, aby úprava minimálních mzdových a dalších pracovních podmínek byla zajištěna kolektivními smlouvami (jejich normativními ustanoveními), a to přednostně před úpravou stanovenou zákonnými nebo podzákonnými předpisy. Touto cestou se zákonodárce při formulaci nového zákoníku práce nevydal.
Dále je možné konstatovat, že kolektivní smlouva je pojmenovanou smlouvou. Její právní úprava, jako pojmenované smlouvy, je nedostatečná i pokud jde o pojem kolektivní smlouvy. Ustanovení § 22 zákoník práce říká, že právo uzavřít kolektivní smlouvu má pouze odborová organizace. Ustanovení
§ 23 odst. 4 zákoníku práce pak rozeznává dvě kolektivní smlouvy – podnikovou a vyššího stupně. Zákon o kolektivním vyjednávání v dnešním znění k obsahu kolektivní smlouvy nic neříká. Pojmové znaky kolektivní smlouvy nikde vymezeny nejsou. Přesně jsou určeny pouze strany smlouvy, její obsahové náležitosti však ne.Ustanovení § 23 odst. 1 zákoníku práce sice říká, že “především v kolektivní smlouvě je možné upravit mzdová nebo platová práva a ostatní práva v pracovněprávních vztazích, jakož i práva nebo povinnosti účastníků této smlouvy”, na mnoha místech zákoníku práce je pak odkaz na to, že určitou otázku lze upravit kolektivní smlouvou. Z toho by se dalo vyvodit, že obsahem kolektivní smlouvy budou (blíže neurčená) práva v pracovněprávních vztazích. D
á se však říci, že každé ujednání mezi zaměstnavatelem a odbory týkající se práv v pracovněprávních vztazích je kolektivní smlouvou? Nebo je kolektivní smlouvou jen ta smlouva, kterou strany takto označily?Kolektivní smlouva je jako celek smlouvou soukro
moprávní, pouze stát některým jejím ustanovením propůjčil charakter právní normy (normativní ujednání). Strany smlouvu sjednávající jsou si rovny, pokud zákon připouští možnost prosadit svůj názor silou (stávka, výluka) je to za přesně stanovených podmínek.Přesto po vzniku smlouvy zákoník práce dává jedné straně – odborům – právo kontrolovat plnění závazků vyplývajících z kolektivní smlouvy a ukládat druhé straně závazný pokyn k odstranění zjištěných nedostatků. Přitom názor na to, zda závazek byl porušen, může být ryze subjektivní. Kontrolní pravomoci odborové organizace jdou nad rámec toho, že se jedná o partnery – strany kolektivní smlouvy – posiluje se mocenská pozice jedné strany.
Nový zákoník práce sice formálně posílil smluvní volnost (§ 2 odst. 1), avšak množství omezení v zákoně zakotvených je takové, že se nejedná o zásadní změnu. Novým zákoníkem nebyla přes všechny deklarace příliš posílena úloha kolektivní smlouvy tak, aby se tato stala hlavním nástrojem úpravy pracovněprávních vztahů u jed
notlivých zaměstnavatelů nebo skupin zaměstnavatelů.VII.
Pokud jde o další obecné otázky kolektivního pracovního práva, které nebyly zákoníkem práce vyřešeny a o nichž by bylo záhodno diskutovat, jde zejména o následující okruhy pr
oblémů:Závěr
Kolektivní pracovní právo nepochybně tvoří významnou součást pr
acovního práva. Po letech jeho podceňování je jeho právní úprava dnes chaotická a neustále se v ní projevují rezidua minulosti. Nový zákoník práce jen vyhrotil problémy plynoucí z neujasněné koncepce kolektivního pracovního práva. Na některé z nich jsme se pokusili poukázat. Otázka jak dál a co s tím už není otázkou pro naše fórum, ale pro sféru politickou. Je ale “společenská objednávka” na zásadní novou úpravu těchto vztahů?