Pracovní právo 2007

K současným právním pravomocem odborové organizace

JUDr. Libor Šnédar, Ph.D.

Fakulta managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati

Současný zákon č. 262/2006 Sb. zákoník práce dává odborové organizaci formálně poměrně velké a široké pravomoci a to přestože odborová organizovanost zaměstnanců dlouhodobě klesá a zaměstnanci nemají zájem se odborově sdružovat. U malých a středních firem je organizovanost v odborech prakticky nulová.

Je zároveň otázkou, do jaké míry má toto právní a nikoli faktické posílení a tudíž i pravomoci odborové organizace vliv a dopad na ekonomickou prosperitu jednotlivých zaměstnavatelů? Zároveň je otázkou, zda-li veškeré zákonem /zákonem č. 262/2006 Sb. zákoníkem práce/ přiznané pravomoci odborové organizaci z hlediska jejího poslání vůbec přísluší, či nikoli?

V následujících řádcích se pokusím komentovat některá z ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, týkající se daných pravomocí odborové organizace.

K § 14 odst. 3

Zaměstnavatel je povinen projednat se zaměstnancem nebo na jeho žádost s odborovou organizací nebo radou zaměstnanců anebo zástupcem pro oblast BOZP stížnost zaměstnance na výkon práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů. Tím není dotčeno právo zaměstnance domáhat se svých práv u soudu.

Zaměstnavatel má povinnost projednat stížnost zaměstnance týkající se jeho práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů. Jde tedy o povinnost, která nezakládá žádné právní důsledky a oním formálním projednáním je povinnost zaměstnavatele splněna, aniž by bylo čehokoli dosaženo, zejména ve vztahu k ochraně práv zaměstnance. Navíc je toto ustavení poněkud redundantní a to ve vztahu k dosud stále platné, byť archaické podzákonné normě, vyhlášce č. 150/1958 Ú.L.

K §15 odst. 1

Odborové organizace jsou oprávněny vystupovat v pracovněprávních vztazích, včetně kolektivního vyjednávání podle zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce, za podmínek stanoveným zákonem nebo sjednaných v kolektivní smlouvě.

Toto generální ustanovení dává odborové organizaci práva, nikoli však již povinnosti a to v případě nečinnosti této odborové organizace může činit problémy.

K § 22

Právo uzavřít kolektivní smlouvu za zaměstnance má pouze odborová organizace.

Jde o zásadní právo odborové organizace a jiný subjekt působící u zaměstnavatele toto právo nemá. Jde o legitimní právo a proti tomuto nelze nic namítat.

K § 38 odst. 3

Zaměstnavatel je povinen předkládat odborové organizaci ve lhůtách s ní dohodnutých zprávy o nově vzniklých pracovních poměrech.

I toto ustanovení má pouze formální charakter a je třeba zdůraznit, že vytváření nových pracovních míst je plně v kompetenci zaměstnavatele, záleží na jeho ekonomické situaci a záměrech. Domnívám se, že toto ustanovení nemá valného významu, navíc se týká jen pracovního poměru nikoli již pracovních míst, založených na základě dohod mimo pracovní poměr.

K § 61

Výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru je zaměstnavatel povinen předem projednat s odborovou organizací. Jde-li o člena orgánu odborové organizace, který působí u zaměstnavatele v době jeho funkčního období a v době 1 roku po jeho skončení, je k výpovědi nebo okamžitému zrušení pracovního poměru zaměstnavatel povinen požádat odborovou organizaci o předchozí souhlas Za předchozí souhlas se považuje také to, pokud odborová organizace písemně neodmítla udělit zaměstnavateli souhlas /tj. nekonala/ a to v době 15 dnů ode dne, kdy o toto zaměstnavatelem požádána.

Zaměstnavatel může souhlasu použít jen ve lhůtě 2 měsíců od jeho udělení.

Jestliže odborová organizace odmítla udělit souhlas podle odstavce 2/, jsou výpovědi nebo okamžité zrušení pracovního poměru z tohoto důvodu neplatné. Pokud jsou však ostatní podmínky splněny a soud ve sporu podle ustanovení §72 shledá, že na zaměstnavateli nelze dále spravedlivě požadovat, aby zaměstnance dále zaměstnával, jsou výpovědi nebo okamžité zrušení pracovního poměru platné.

S jinými případy rozvázání pracovního poměru je zaměstnavatel povinen seznámit odborovou organizaci a to ve lhůtách s ní dohodnutých.

Jedná se o relativně významné právo odborové organizace avšak je nutno podotknout, že s výjimkou odstavce 2/, jež se týká odborových funkcionářů, není stanovisko odborové organizace pro zaměstnavatele závazné.

Dále se nabízí otázka, zda ono odlišné zacházení, není v rozporu se zásadou rovného zacházení, i když je zřejmé, že účelem tohoto je ochrana odborových funkcionářů před případnou šikanou a zneužitím práva ze strany zaměstnavatele. S přihlédnutím k ustanovení § 14 odstavec 1/-2/ zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce je takováto “další” ochrana již zbytečné a to nehledě k možné pluralitě odborových organizací působících u zaměstnavatele a ohledem na počet jejich členů, jakož i přesnějšímu a konkrétnějšímu vymezení pojmu “člen orgánu odborové organizace”.

Ochrana zaměstnance při skončení pracovního poměru je dle mého dostatečně upravena v ustanoveních § 48 a následující zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce a není nutno toto vázat na souhlas odborové organizace, zvláště, pokud má tato rozhodovat o svém funkcionáři.

K § 99

Opatření týkající se hromadné úpravy pracovní doby, práce přesčas, možnost nařizovat práci ve dnech pracovního klidu a noční práci se zřetelem na BOZP je zaměstnavatel povinen předem projednat s odborovou organizací.

I zde se jedná pouze o formální ustanovení, jehož cílem je pouhé projednání bez ohledu na stanovisko odborové organizace /§ 81 a následující zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce/

K § 108 a k § 321 - § 322

Účast zaměstnanců na řešení otázek bezpečnosti a ochraně zdraví při práci

Kontrolní činnost odborové organizace

Zmiňované ustanovení zákona dává odborové organizaci poměrně velké pravomoci, srovnatelné s pravomocí správního orgánu v oblasti inspekce BOZP, respektive inspekce práce, což dle mého odborové organizaci nepřísluší a příslušet ani nemůže a to ani předmětově ani odborně. Souhlasím s tím, že by se zaměstnanci měli zapojovat o otázek spojených s BOZP, vždyť jsou to oni, kdo nejlépe znají konkrétní pracoviště a jeho možná rizika, nicméně daná pravomoc je neúměrná.

Stejně tak podivně vyznívá i ustanovení § 108 odstavce 6 citovaného zákona o povinnosti zaměstnavatele zajistit odborové organizaci školení umožňující řádný výkon jejich funkce /v oblasti BOZP/. Je snad odborová organizace orgánem BOZP?

K § 203 a k § 203 odst. 2

Jiné úkony v obecném zájmu

Pracovní volno v obecném zájmu zaměstnanci

Povinnost daná zákonem zaměstnavateli hradit zaměstnanci náhradu mzdy nebo platu v případě školení pořádaném odborovou organizací /§203 odstavec 1, písmeno c/ cit. zákona je dle mého soudu neoprávněná a nemá žádné racionální opodstatnění.

K § 225

Odborová organizace spolurozhoduje spolu se zaměstnavatelem o přídělu a čerpání prostředků z fondu kulturních sociálních potřeb.

Jde o pravomoc, která má své opodstatnění, neboť FKSP je určeno všem zaměstnancům a nikoli jen členům odborové organizace. Proto ona participace a kontrola zaměstnavatele a odborové organizace. Nicméně hospodaření s FKSP probíhá podle zásad a pravidel sjednaných v kolektivní smlouvě.

K § 287

Právo na informace a projednání s odborovou organizací

Toto ustanovení staví odborovou organizaci do role partnera – ekonomického partnera zaměstnavatele a zejména odstavec 2/ cit. ustanovení je z pohledu ochrany ekonomických práv zaměstnavatele problematický.

K § 306 odst. 4

Zaměstnavatel, u kterého působí odborová organizace, může vydat nebo změnit pracovní řád jen s předchozím písemným souhlasem odborové organizace, jinak je vydání nebo změna neplatné.

V tomto případě se jedná o velmi silnou pravomoc odborové organizace, neboť podle uvedeného může odborová organizace prakticky jeho zabránit vydání nebo změně. Je třeba si uvědomit, že pracovní řád plní manažerskou a organizační funkci a slouží potřebám zaměstnavatele, může mít dále dopad na oblast BOZP aj. a jde o pravomoci, patřící výhradně do pravomoci zaměstnavatele a toto by nemělo být vázáno na souhlas odborové organizace. Toto ji prakticky staví na roveň zaměstnavatele a tyto pravomoci odborová organizace mít nemůže.

Navíc může toto odborová organizace negovat i svou nečinností.

K § 348 odst. 3

Spolurozhodování o případné neomluvené absenci zaměstnance.

Je právem zaměstnavatele kontrolovat dodržování doby zaměstnanců. A vést její evidenci /§ 96 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce/. Pokud zaměstnavatel zjistí, že zaměstnanec tuto nedodržel, jde o porušení povinností ze strany zaměstnance a zaměstnavatel je oprávněn z tohoto vyvodit pro zaměstnance sankce. Pokud by touto sankcí bylo ukončení pracovního poměru výpovědí nebo okamžitým zrušením pracovního poměru podle, je zaměstnavatel toto povinen projednat s odborovou organizací /§ 61 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce/.

Fakt, zda-li se jedná či nejedná, o omluvenou absenci, je věcí zaměstnavatele. Navíc skutečnost, že neomluvenou absenci je možno konstatovat až na základě dohody s odborovou organizací je problematický, neboť pokud tato s tím nebude souhlasit, a to například z důvodu pozitivní podjatosti vůči danému zaměstnanci nebo bude nečinná, nelze u zaměstnance rozhodnout o neomluvené absenci a ani za tuto uložit sankci. Tato pravomoc odborové organizaci nepřísluší.

Závěr

Na základě shora uvedeného lze konstatovat, že současná právní úprava daná zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, dává odborové organizaci poměrně silné pravomoci a silné postavení. Řada z těchto pravomocí však má jen formální charakter a jsou tedy v zákoně redundantní.

Přesto však je v zákoně řada “silových” ustanovení, která dávají odborové organizaci pravomoci, které ji nepřísluší a mohou být z ekonomického a manažerského pohledu i problematická.

Odborová organizace, by se měla ve své činnosti zaměřit na proces kolektivního vyjednávání, jehož vyústěním by byla kolektivní smlouva, z níž by pak vyplývalo její přirozené postavení a autorita a která by spravedlivě kodifikovala kolektivní práva zaměstnanců.