Dlouhodobé ošetřovné a vážné provozní důvody v podmínkách veřejných mateřských a základních škol

Long-term Attendance and Serious Operational Reasons in the Conditions of Public Kindergartens and Elementary Schools

Mgr. Michal Smejkal*

Annotation

This paper aims to provide the readers with information on long-term attendance from the perspective of labour law. It will focus on the mentioned obstacle to work in the conditions of kindergartens and elementary schools and primarily on the reasons that might lead to the employer’s refusal to grant consent with the employee’s presence at work.

I. Úvod

Tento příspěvek se zaměřuje na udělování a odepírání souhlasu s nepřítomností zaměstnance v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče v případech § 41a až § 41c zákona o nemocenském pojištění[1] v oblasti regionálního školství, a to konkrétně v podmínkách veřejných mateřských a základních škol. Jeho cílem je v obecnosti se zamyslet nad vážnými provozními důvody ve smyslu § 191a zákoníku práce[2] v oblasti uvedených druhů veřejných škol a tedy nad možností zaměstnavatele (právnické osoby vykonávající činnost veřejné mateřské nebo základní školy) odepřít zaměstnanci souhlas s jeho absencí v zaměstnání z důvodu poskytování dlouhodobé péče.

II. Dlouhodobé ošetřovné

Dlouhodobé ošetřovné bylo do českého právního řádu zavedeno zákonem č. 310/2017 Sb.[3] a jeho úpravu nyní nalezneme v ustanovení § 41a až § 41f zákona o nemocenském pojištění. Cílem této dávky je dle důvodové zprávy k uvedenému novelizačnímu zákonu[4] „finančně zajistit při splnění stanovených podmínek pojištěnce po dobu, po kterou nemůže vykonávat činnost, protože pečuje o osobu potřebující poskytování dlouhodobé péče“. Tento institut tak dílčím způsobem navazuje na čl. 30 odst. 1 Listiny[5] a zákonodárce vyšel z širokého pojetí práva na hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci, neboť důvod pro poskytnutí určitého hmotného zabezpečení není vnímán jako indispozice na straně příjemce dávky, avšak jako zdravotní indispozice na straně jiné osoby, ke které má indisponovaná osoba osobní pouto a o kterou pečuje.[6]

Nárok na dlouhodobé ošetřovné má pojištěnec, který pečuje o osobu potřebující poskytování dlouhodobé péče v domácím prostředí, a nevykonává zaměstnání, z něhož dlouhodobé ošetřovné náleží, nebo v jiném zaměstnání práci, jde-li o zaměstnance, ani osobně nevykonává samostatnou výdělečnou činnost, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou.[7]

Ošetřující osobou může být výhradně osoba uvedená v § 41a odst. 3 zákona o nemocenském pojištění[8] a ošetřovanou osobou fyzická osoba, u které došlo ke kumulativnímu splnění následujících podmínek[9]:

  • u této fyzické osoby došlo k závažné poruše zdraví, která si vyžádala hospitalizaci, při níž byla poskytována léčebná péče alespoň 7 kalendářních dnů po sobě jdoucích,[10] přičemž za den hospitalizace se považuje též den přijetí ošetřované osoby do zdravotnického zařízení poskytovatele zdravotních služeb lůžkové péče a den propuštění z takového zařízení
  • je předpoklad, že její zdravotní stav po propuštění z hospitalizace do domácího prostředí bude nezbytně vyžadovat poskytování dlouhodobé péče po dobu alespoň 30 kalendářních dnů.

Podpůrčí doba u dlouhodobého ošetřovného začíná prvním dnem vzniku potřeby dlouhodobé péče a končí dnem, v němž končí tato potřeba péče, maximální délka podpůrčí doby je však omezena na 90 kalendářních dnů. Dlouhodobé ošetřovné se vyplácí za kalendářní dny, v nichž pojištěnec poskytoval dlouhodobou péči a v nichž zároveň tato potřeba péče trvala, a nevyplácí se za kalendářní dny, kdy trvala hospitalizace ošetřované osoby, s výjimkou prvního a posledního kalendářního dne hospitalizace.[11]

III. Překážka v práci

S účinností od 1. 6. 2018 bylo do zákoníku práce včleněno ustanovení § 191a, které je následujícího znění:

„Zaměstnavatel není povinen udělit písemně souhlas s nepřítomností zaměstnance v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče v případech podle § 41a až 41c zákona o nemocenském pojištění, jen v případě, že prokáže, že tomu brání vážné provozní důvody.“

Do zákoníku práce tak byla počínaje shora uvedeným datem zavedena dlouhodobá péče jako další důležitá osobní překážka v práci. Jak je patrno ze znění uvedeného ustanovení zákoníku práce, pracovní volno z důvodu poskytování dlouhodobé péče není bez dalšího nárokové, ale k tomu, aby tato překážka mohla být uplatněna, je nezbytný souhlas zaměstnavatele.

I přes podle našeho názoru poněkud nešťastnou negativní formulaci uvedeného ustanovení („není povinen udělit…“)[12] je třeba mít za to, že zaměstnavatel je zásadně povinen souhlas udělit, ledaže tomu brání vážné provozní důvody. Je tedy na zvážení zaměstnavatele, zda udělí zaměstnanci souhlas s nepřítomností v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče, resp. zda tu jsou takové vážné provozní důvody, které jsou s to mu zabránit tento souhlas udělit. Rozhodnutí zaměstnavatele neudělit zaměstnanci uvedený souhlas tak může být založeno výhradně na skutečnosti, že prokáže, že tomu brání vážné provozní důvody. V opačném případě, tedy nebrání-li tomu vážné provozní důvody, musí zaměstnavatel svůj souhlas udělit.

IV. Vážné provozní důvody – obecně

Na základě judikatury Nejvyššího soudu ČR[13] lze přijmout závěr, že pro posouzení vážnosti provozních důvodů je především rozhodující vyhodnocení, jaký (jak významný) by představovala zásah do provozu zaměstnavatele skutečnost, že by zaměstnanci byla povolena nepřítomnost v práci z důvodu poskytování dlouhodobé péče, ve srovnání se stavem, kdy pracuje (by pracoval), a výlučně v případě, že by tím byl znemožněn, narušen nebo vážně ohrožen řádný provoz (plnění úkolů nebo činnosti) zaměstnavatele, lze dospět k závěru, že vyhovění žádosti zaměstnance o poskytnutí pracovního volna za účelem poskytování dlouhodobé péče brání vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele. Zaměstnavatel je povinen prokázat, že nepřítomnost zaměstnance v práci by znemožňovala, narušovala nebo vážně ohrožovala řádný provoz (plnění úkolů nebo činnosti) zaměstnavatele, tedy nepostačí, bude-li právě uvedené pouze tvrdit.

V. Vážné provozní důvody – veřejné mateřské a základní školy

Otázkou zůstává, v jakém případě by mohla nepřítomnost zaměstnance znemožnit, narušit nebo vážně ohrozit řádný provoz (plnění úkolů nebo činnosti) právnické osoby vykonávající činnost veřejné mateřské či veřejné základní školy.

Hlavním úkolem zmíněných právnických osob je poskytovat předškolní vzdělávání (mateřská škola) a základní vzdělávání (základní škola). Vzdělávání ve školách poskytují pedagogičtí pracovníci[14].[15] Neznamená to ovšem, že provoz školy je determinován výlučně poskytováním vzdělávání. Je třeba zajistit i školské služby (tedy služby, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí) a běžný provoz (úklid, účetnictví, opravy, …). Tyto práce jsou většinou zajišťovány pracovníky nepedagogickými[16].

Máme za to, že distinkce mezi pracovníky pedagogickými a nepedagogickými hraje roli i v otázce vážných provozních důvodů, jež by mohly zaměstnavateli (právnické osobě vykonávající činnost mateřské či základní školy) bránit k tomu, aby udělil zaměstnanci souhlas s poskytováním dlouhodobé péče. Jsme toho názoru, že jádro činnosti mateřské či základní školy je poskytování předškolního, resp. základního vzdělávání, které je zajišťováno především pedagogickými pracovníky (neboť pouze tito mohou poskytovat vzdělávání). Je tedy možno mít za to, že nepřítomnost pedagogického pracovníka by častěji mohla znemožňovat, narušovat nebo vážně ohrožovat řádný provoz, tedy činnost spočívající v poskytování vzdělávání, než nepřítomnost pracovníka nepedagogického. Samozřejmě zaměstnavatel (resp. nejčastěji ředitel školy) musí vždy podrobit zkoumání narušení či znemožnění provozu konkrétní školy absencí daného pedagoga a musí vzít do úvahy všechny relevantní a významné okolnosti, včetně velikosti školy (vesnická jednotřídka s ředitelkou a jednou kvalifikovanou učitelkou „na tom bude hůř“ než mateřská škola o čtyřech třídách a s několika kvalifikovanými pedagogy), vzájemné zastupitelnosti pedagogů, atp. 

Domníváme se, že požadavek vážného provozního důvodu pro odepření souhlasu s tím, aby pedagogický pracovník mohl absentovat v práci za účelem poskytování dlouhodobé péče, nebude dán vždy, bude-li zaměstnavatel schopen zajistit kvalifikovanou náhradu v rozsahu přímé pedagogické činnosti daného absentujícího pedagoga. Dovozujeme tak proto, že sama skutečnost, že zaměstnavatel je (v přiměřené době) schopen zajistit výuku jiným kvalifikovaným pedagogem či pedagogy, znamená, že absence pedagoga žádajícího o souhlas s poskytováním dlouhodobé péče nemůže znemožňovat, narušovat nebo vážně ohrožovat provoz zaměstnavatele (právnické osoby vykonávající činnost mateřské či základní školy). V případě, že je zaměstnavatel schopen zajistit výuku jiným kvalifikovaným pedagogem (byť „za cenu“ přespočetných hodin[17]), nebude zpravidla dán vážný provozní důvod pro odepření souhlasu pedagogickému pracovníkovi s poskytováním dlouhodobé péče. Naopak v případě, že by absence pedagoga z důvodu poskytování dlouhodobé péče znamenala vážné ohrožení poskytování (předškolního nebo základního) vzdělávání, byl by zde důvod pro neudělení souhlasu zaměstnavatelem.

V případě pracovníků nepedagogických bude taktéž potřeba vyhodnotit, zda by absence konkrétního nepedagoga po dobu poskytování dlouhodobé péče zaměstnavateli vážně ztížila, ohrozila či znemožnila provoz. I zde je potřeba vzít v potaz vzájemnou zastupitelnost nepedagogických pracovníků, případně možnost zajištění externí pracovní síly („výpomoc“ se na nepedagogické pozice zpravidla hledá snadněji než na pozice pedagogické), atd.



* Doktorand na Katedře pracovního práva a sociálního zabezpečení Masarykovy univerzity.

[1] Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o nemocenském pojištění“).

[2] Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“).

[3] Zákon č. 310/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpisů.

[4] Důvodová zpráva k zákonu č. 310/2017 Sb., změna zákona o nemocenském pojištění a dalších zákonů. In: ASPI [právní informační systém]. Wolters Kluwer ČR [cit. 26. 10. 2018].

[5] Usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod součástí ústavního pořádku České republiky ve znění zákona č. 162/1998 Sb. In: ASPI [právní informační systém]. Wolters Kluwer ČR [cit. 26. 10. 2018] – dále jen „Listina“.

[6] PICHRT, Jan a kol. Zákoník práce. Zákon o kolektivním vyjednávaní. Praktický komentář. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2017, s. 530.

[7] Viz § 41a odst. 1 zákona o nemocenském pojištění.

[8] § 41a zákona o nemocenském pojištění:

(3) Podmínkou nároku na dlouhodobé ošetřovné je, že pojištěnec je

 a) manželem (manželkou) ošetřované osoby nebo registrovaným partnerem (registrovanou partnerkou) ošetřované osoby,

 b) příbuzným v linii přímé s ošetřovanou osobou nebo je její sourozenec, tchyně, tchán, snacha, zeť, neteř, synovec, teta nebo strýc,

 c) manželem (manželkou), registrovaným partnerem (registrovanou partnerkou) nebo druhem (družkou) fyzické osoby uvedené v písmenu b), nebo

 d) druhem (družkou) ošetřované osoby nebo jinou fyzickou osobou žijící s ošetřovanou osobou v domácnosti.

(4) Uplatňuje-li nárok na dlouhodobé ošetřovné druh (družka) podle odstavce 3 písm. c), je další podmínkou nároku na dlouhodobé ošetřovné, že tento pojištěnec má s fyzickou osobou uvedenou v odstavci 3 písm. b) shodné místo trvalého pobytu5), a jde-li o cizince, shodné místo hlášeného pobytu v České republice nebo obdobného pobytu v cizině, a to po dobu alespoň 3 měsíců bezprostředně předcházející dni vzniku potřeby dlouhodobé péče nebo dni prvního převzetí této péče. Uplatňuje-li nárok na dlouhodobé ošetřovné druh (družka) nebo jiná fyzická osoba žijící s ošetřovanou osobou v domácnosti podle odstavce 3 písm. d), je další podmínkou nároku na dlouhodobé ošetřovné, že tento pojištěnec má s ošetřovanou osobou shodné místo trvalého pobytu, a jde-li o cizince, shodné místo hlášeného pobytu v České republice nebo obdobného pobytu v cizině, a to po dobu alespoň 3 měsíců bezprostředně předcházející dni vzniku potřeby dlouhodobé péče nebo dni prvního převzetí této péče.

[9] Viz § 41a odst. 2 zákona o nemocenském pojištění.

[10] Nejde-li o akutní lůžkovou péči standardní poskytovanou ošetřované osobě za účelem provedení zdravotních výkonů, které nelze provést ambulantně.

[11] Blíže k tomu § 41e zákona o nemocenském pojištění.

[12] V připravované novele zákoníku práce se již počítá s pozitivní formulací: „Zaměstnavatel je povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu poskytování dlouhodobé péče v případech podle § 41a až 41c zákona o nemocenském pojištění, nebrání-li tomu vážné provozní důvody“. Srov. bod 43 připravovaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Vláda České republiky [online]. Vláda ČR © 2009-2018 [cit. 30. 10. 2018]. Dostupné z: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=ALBSB3QAMAG7.

[13] Srov. například rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 17. 12. 2003, sp. zn. 21 Cdo 1561/2003 nebo rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 9. 7. 2014, sp. zn. 21 Cdo 1821/2013. Uvedená rozhodnutí se týkají vyložení vážných provozních důvodů ve smyslu ustanovení § 241 odst. 2 zákoníku práce, avšak v nich uvedené závěry lze aplikovat i na ustanovení § 191a zákoníku práce.

[14] K definici pedagogického pracovníka srov. SMEJKAL, Michal. Pracovní poměr pedagogických pracovníků ve školství. Brno, 176 s. Disertační práce. Masarykova univerzita, Právnická fakulta. Vedoucí práce Milan GALVAS, s. 35-39.

[15] Viz § 7 odst. 7 školského zákona.

[16] K rozlišení pedagogických a nepedagogických pracovníků srov. HORECKÝ, Jan; HALÍŘ, Jakub; SMEJKAL, Michal; SPRINGINSFELDOVÁ, Nelly. Pracovní podmínky ve školství s akcentem na odměňování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Právnická fakulta, 2016, s. 13-16.

[17] Přespočetná hodina, tedy hodina přímé pedagogické činnosti nad stanovený rozsah, je v souladu s § 132 zákoníku práce odměňována dvojnásobkem průměrného hodinového výdělku. Finanční prostředky na platy a náhrady platů jsou veřejným školám poskytovány ze státního rozpočtu (srov. § 160 školského zákona).

nahoru