Průvodce
doktorským studiem
Zápis
Zápis do studia a do prvního semestru
Více informací k zápisu najdete zde.
Zápis do následujícího semestru
Dle čl. 12 SZŘ student získává právo na zápis do následujícího semestru daného studia, jestliže úspěšně ukončil všechny opakované předměty zapsané v bezprostředně předcházejícím semestru a jestliže splnil podmínku zápisu do následujícího semestru dle čl. 12 odst. 2 SZŘ. Dle něj se do následujícího semestru může zapsat student, který
- získal v daném studiu alespoň 20 kreditů za předměty zapsané v aktuálním semestru nebo alespoň 45 kreditů za předměty v bezprostředně předcházejícím a aktuálním semestru,
- dovršil minimální kreditovou hodnotu některého ze svých studií a doba studia v žádném z nich nepřesáhla standardní dobu,
Student se do následujícího semestru zapisuje prostřednictvím IS MU. Studentovi, kterému k poslednímu dni termínu pro zápis nevzniklo právo na zápis do následujícího semestru, je ukončeno studium podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách a čl. 15 odst. 1 písm. b) SZŘ. V souladu s § 68 odst. 4 zákona o vysokých školách může student do 15 dnů ode dne, kdy mu bylo doručeno rozhodnutí o ukončení studia, podat odvolání; žádost se podává orgánu, který rozhodnutí vydal.
Zápis do dalšího semestru bez výše uvedených splnění podmínek podle § 12 SZŘ je možné pouze mimořádně skrze výjimku děkana. Na udělení výjimky není právní nárok. Žádosti se posuzují individuálně. Zohledňují se všechny okolnosti případu, zejména důvody, pro které nemohly být studijní povinnosti splněny včas, dosavadní bezproblémový průběh studia bez předchozích výjimek, nadstandardní studijní výsledky a doporučující stanovisko školitele. Termín pro podání žádosti prostřednictvím úřadovny je nejpozději k poslednímu dni zkouškového/prodlouženého zkouškové období daného semestru.
Opětovný zápis do studia (po přerušení)
Osobě, jíž bylo dle čl. 13 SZŘ přerušeno studium, vzniká na základě čl. 10 odst. 2 SZŘ právo opětovného zápisu do tohoto studia a právo zápisu do následujícího semestru (po splnění podmínek stanovených čl. 12 SZŘ). Opětovný zápis do studia student oznamuje studijnímu oddělení prostřednictvím příslušné aplikace v IS MU.
Osobě, která neprovede zápis v harmonogramem stanoveném termínu, ani ve stanoveném náhradním termínu, a která neprokáže do pěti pracovních dnů závažné důvody nevykonání zápisu, zaniká právo na zápis a je jí ukončeno studium podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (dále jen zákon o vysokých školách), a čl. 15 odst. 1 písm. b) SZŘ.
Zápis předmětů a jejich opakování
V souladu s čl. 11 SZŘ provede student v IS MU v období stanoveném pro zápis předmětů pro následující semestr výběr předmětů do každého svého studia. Žádost o zápis předmětů se podává prostřednictvím registrace v IS MU, a to v období registrace. Zápis předmětů může být podmíněn předchozím úspěšným absolvováním jiných předmětů dle pravidel vyplývajících z obsahu programu, děkan může také omezit počet studentů, kteří budou do předmětu zapsáni, a stanovit další podmínky pro zápis volitelných předmětů.
Nesplní-li student v řádném termínu požadavky zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu (čl. 18 SZŘ) nebo neuspěje-li v řádném termínu u kolokvia nebo zkoušky (čl. 19 SZŘ), má právo na nejvýše dva opravné termíny v případě poprvé zapsaného předmětu a nejvýše jeden opravný termín v případě opakovaného předmětu.
Student je povinen si v nejbližším semestru zapsat předmět, který neukončil úspěšně (čl. 20 SZŘ). Pokud ani po vyčerpání možností dle čl. 18, resp. čl. 19 SZŘ neukončí opakovaný předmět úspěšně, nevzniká mu právo zápisu do následujícího semestru dle čl. 12 odst. 1 písm. a) SZŘ a je mu ukončeno studium dle § 56 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách. V souladu s § 68 odst. 4 zákona o vysokých školách lze do 15 dnů od obdržení rozhodnutí o ukončení studia podat odvolání (žádost se podává orgánu, který rozhodnutí vydal).
Udělení výjimky z povinnosti opakovat volitelý předmět se řídí Studijním a zkušebním řádem čl. 20, odstavec 2 a 3, a to nejvýše v rozsahu jedné desetiny minimální kreditové hodnoty studia.
Průběh studia
K obsahové náplni doktorského studia
Základní informace o tom, co doktorské studium obnáší, naleznete zde.
Doktorský studijní program je zaměřen na „vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v oblasti výzkumu nebo vývoje“. Směřuje k získání odpovídajících dovedností a znalostí. Jejich základní přehled naleznete zde.
Struktura studijního plánu a jeho celková koncepce je popsána zde:
doporučení k průchodu studijním plánem (mimo ICT)
doporučení k průchodu studijním plánem pro ICT
Příklady dobré praxe v doktorském studiu: doktorské studium - best practices
Desatero do začátku doktorského studia: desatero
Studijní plány
Studijní plány doktorského studia jsou dostupné zde
Minimální kreditová hodnota studia
Minimální kreditová hodnota studia, která určuje počet kreditů potřebných ke zdárnému absolvování studia, činí dle čl. 6 odst. 4 SZŘ třicetinásobek standardní doby studia v programu vyjádřené v semestrech. U čtyřletých doktorských studijních programů je to tedy 240 kreditů.
Publikační činnost a její evidence
Důležitou součástí doktorského studia je rozvoj schopností prezentovat výsledky tvůrčí činnosti ve formě odborných publikací. Ostatně, podle čl. 31 SZŘ je to i předpokladem úspěšného obhájení disertační práce, neboť "disertační práce musí obsahovat původní výsledky, buď již uveřejněné, nebo přijaté k uveřejnění". Publikační výstupy by se proto měly primárně zaměřovat na oblasti spadající do výzkumného zaměření disertace.
Sledují se především kvalitativní parametry, nikoliv pouhá kvantita publikování. Od ročníku 2020/2021 se publikace člení do tří kvalitativních kategorií (A, B, C), od kterých se odvíjí jejich kreditová hodnota. Kredity se přidělují v rámci předmětu DIPUB Odborná publikace A,B,C, přičemž hodnocení zadává oddělení pro doktorské studium na základě žádosti založené studentem v úřadovně v IS, po vyjádření odpovědných osob (školitel, garant, oborová rada). I samotná registrace předmětu je provedena oddělením, po podání této žádosti; student si nemusí předmět registrovat sám.
Své publikační výstupy každý doktorský student eviduje v IS, a to s přenosem informací do databáze "RIV" (návod zde).
Několik užitečných odkazů k publikační činnosti a jejímu evidování:
- Dobrá praxe vědeckého publikování
- Doporučení pro práci s bibliometrickými indikátory
- Pokyn děkana č. 1/2015 pro zajištění vykazování výsledků
- Impact faktor a předávání publikačních výstupů do ISu
- Přehled impaktovaných časopisů - podle impaktfaktoru i podle oborů
- Submission of Law Student Articles for Publication
- Více informací, návody, kontaktní osoba
Rozvoj vědecko-výzkumných a pedagogických kompetencí
V rámci doktorského studia student rozvíjí své vědecko-výzkumné, jakož i pedagogické dovednosti. Ať již v rámci plnění příslušných předmětů ve studijním plánu (po dohodě se školitelem či jiným příslušným lektorem) nebo volbou dalších kurzů nad rámec stanoveného studijního plánu. Doporučujeme využít i následujících užitečných odkazů:
Akce zaměřené primárně na vědecko-výzkumné dovednosti:
- Kurz základů vědecké práce - Akademie věd ČR
- MUNI PhD Academia - Rozvojové aktivity - kurzy a workshopy FRESHERS
FRESHERS: Skills for Research Careers for the autumn term 2024 is open
The course is in English and it is developed in the form of elearning and includes 8 topics aimed at acquiring knowledge and skills for successful work as a young researcher. The aim of the course is to gain an overview of the challenges faced by researchers and to strengthen the skills and competences of young researchers to better integrate them into national and international projects and research structures.
You can find more information about the course on IS: FR_EL FRESHERS
Registration for the courses takes place in the MU information system, but the actual teaching of the courses will take place in the Moodle platform (ELF), which will be opened in October. Information on how to log in to Moodle and brief instructions on how to use it will be sent to you by email after registration closes. - JIC Ph.D. Akademie: od výzkumu k byznysu
Akce zaměřené primárně na pedagogické dovednosti:
- Letní škola pro doktorandy
- XS020 Inspiratorium pro učitele
- F2452 Inspiratorium pro učitele 2
- DUCIT Praktikum vedení cvičení
- Centrum rozvoje pedagogických kompetencí
Další odkazy:
- Kurz popularizace pro Ph.D. studenty
- MUNI PhD Career Days
- Master Brain (in English)
Přehled zajímavých akcí a mnoho informací k doktorskému studiu přináší i celouniverzitní PhD web, mimo jiné i:
PhD HUB - Iniciativa pro všechny doktorandy na MU, která nabízí prostor pro setkávání, sdílení zkušeností, spolupráci i inspiraci. Obsahem je:
KDE SE VZDĚLÁVAT- neformální setkání,
- writing labs – společné psaní článků nebo disertací,
- tematické workshopy, besedy a diskuse,
- hosty z akademického i mimoakademického prostředí,
- sdílení výzkumných pokroků a úspěchů,
- večery s deskovkami, kvízy nebo krátkými prezentacemi výzkumů
Zahraniční pobyty a stáže
Důležitou součástí doktorského studia, která významně rozvíjí jak studenty, tak i univerzitu a fakultu, je získávání mezinárdních zkušeností, zejména formou zahraničních pobytů a stáží. Zahraniční pobyty jsou proto silně podporovanou aktivitou. Pro studenty od ak. roku. 2020/2021 je zahraniční stáž podle podmínek akreditace povinná, a to v délce nejméně 1 měsíc (v rámci předmětu DIINTER Internacionalizace; pro studenty programu ICT platí ekvivalent D34PIT01 Zahraniční stáž). U prezenčních studentů v souvislé délce, u kombinované formy je možno výjimečně připustit dělení na dvě části.
Vzhledem k tomu, že jak pro doktorské studenty (a jejich uplatnitelnost), tak pro fakultu, je získávání mezinárodních zkušeností oboustranně prospěšné, na přípravě a realizaci pobytu se aktivně spolupodílí. Fakulta nabízí i možnosti financování - prioritně skrze projekty, včetně specifického výzkumu, ale též formou stipendií. O stipendium je vhodné vždy usilovat i v cílové destinaci (tam bývá zpravidla štědřejší).
Student se snaží zahraniční pobyt maximálně využít ve prospěch práce na své disertaci a na svůj výjezd se včas připravuje - s dostatečným (i víceletým) předstihem vyhledává možnosti, kam vyjet, jakou osobu oslovit jako konzultanta a jak pobyt financovat. Při tom mu pomoc poskytuje školitel, garant studijního programu a případně další osoby s mezinárodními zkušenostmi, které student se školitelem pro tyto účely osloví. Vhodné je aktivně vyhledávat zahraniční kontakty; lze využít jak těch, které již na fakultě existují, tak vytvářet a posilovat nové, například na zahraničních konferencích, účastí na mezinárodních projektech apod. Využít lze i nabídek zasílaných v průběhu semestrů různými institucemi a zveřejňovaných na stránkách fakult, na Vývěsce IS MU a na webu Centra zahraniční spolupráce MU.
Pokud jde o obsah pobytu, vhodné jsou zejména zahraniční (výzkumné) stáže. Ryze "studijní" pobyty (podle definice ERASMUS+) jsou v PhD studiu méně časté.
Před výjezdem na zahraniční pobyt, vč. povinné stáže v rámci předmětu DIINTER Internacionalizace (nebo D34PIT01 Zahraniční stáž), můžete v případě dotazů kontaktovat Bc. Martinu Augustinovou.
Studenti, kteří žádají o fakultní stipendium, mají povinnost před výjezdem odevzdat na Oddělení pro doktorské studium a rigorózní řízení dokumenty požadované čl. 11 odst. 2 Opatření 5/2021 Stipendijní programy PrF MU (tzn. netýká se výjezdů financovaných ze specifického výzkumu nebo mobilitních programů spravovaných CZS).
Důležité také je, že veškeré pobyty, stáže, konference je student povinen evidovat pomocí aplikace Evidence studijních pobytů v ISu (Personální –> Evidence údajů o stážích a studijních pobytech). Jde o předpoklad přiznání kreditů. S evidencí v případě potřeby pomůže výše uvedená kontaktní osoba.
Zahraniční pobyt, jehož obsahem je práce na disertační práci, je podle univerzitních pravidel posuzován jako studijní pobyt a musí být realizován na základě studijní smlouvy (Learning Agreementu).
Pokud vyjíždíte na zahraničí pobyt za účelem splnění předmětu DIINTER (nebo D34PIT01 Zahraniční stáž), dodejte prosím kromě dokumentů nezbytných k formální evidenci pobytu též obsahové vyhodnocení jeho přínosů, tj.: písemnou zprávu o průběhu zahraniční cesty, ze které je patrné, s jakou obsahovou náplní se stáž uskutečnila a jaké pro Vás měla přínosy ve vztahu k výzkumnému zaměření disertace, a to i s vyjádřením školitele, se kterým by obsah a přínosy stáže měly být prokonzultovány. Pro uznání předmětu musí stáž dosahovat celkové délky nejméně 30 dní (anebo alespoň 2x 15 dní u studentů v kombinované formě studia).
- Instrukce k zahraničním (výzkumným/pracovním) stážím
- Instrukce k zahraničním studijním pobytům
- Instrukce ke konferencím / krátkodobým pobytům
- Kontakty
- Směrnice MU č.2/2024 - Pravidla pro evidenci zahraničních pobytů studentů a uznávání jejich výsledků
- Metodický list ředitele CZS MU č. 1/2024: Evidence zahraničních pobytů studentů Masarykovy univerzity a uznávání jejich výsledků a jeho přílohy
- Opatření PrF MU č. 6/2024: Pověření osob odpovědných za uznávání výsledků zahraničních pobytů studentů Právnické fakulty Masarykovy univerzity
- Metodický list Odboru výzkumu Rektorátu MU č. 2/2024: Zahraniční pobyty doktorandů
- Pan-European Seal Programme
- Zahraniční nabídky (Call for Papers, Konference, Mezinárodní letní a zimní školy, Fellowships/Working Positions)
- Informace o partnerských univerzitách PrF MU a o zahraničních pobytech
Přerušení studia
Student může podle čl. 13 SZŘ požádat o přerušení studia. Ve dvou případech je přerušení "nárokové" (děkan mu tedy při splnění podmínek vyhoví):
- splnil-li student podmínky pro zápis do následujícího semestru a úspěšně ukončil alespoň jeden semestr studia (v tomto případě student podává žádost do konce zkouškového období příslušného semestru),
- je-li období, na něž se žádost vztahuje, částí uznané doby rodičovství studenta.
V jiných případech je přerušení nenárokové a musí být odůvodněno mimořádnými okolnostmi. Vždy musí jít o objektivní důvody, pro které nelze ve studiu po určitou dobu pokračovat, např. vážný úraz s dlouhodobými následky, povolávací rozkaz a vojenská služba apod. Přerušení naopak neslouží jako nástroj pro řešení neplnění studijních povinností (např. nezískání kreditů) - na tyto případy míří případně výjimka pro zápis do dalšího semestru (viz výše), po které se studium nepřerušuje, ale naopak by mělo zintenzivnit, aby byly povinnosti co nejdříve splněny.
Nelze akceptovat, aby žádost o přerušení studia, podaná až v posledních týdnech semestru, ve kterém student nesplnil kreditovou povinnost, byla nástrojem pro obejití studijních povinností a především nástrojem pro vyhnutí se následkům, které SZŘ pojí s jejich nesplněním. V případě, že student nesplní studijní předmět, má si jej zapsat opakovaně a je povinen jej absolvovat v dalším období. Pokud se tak nestane, nemá právo na zápis do dalšího semestru podle čl. 12 a čl. 30 SZŘ a zásadně to vede k ukončení studia. Rovněž pokud student nesplní kreditovou povinnost vyžadovanou čl. 12 a 30 SZŘ, nemá právo na zápis do dalšího semestru a vede to k ukončení studia. Tyto následky nelze obcházet přerušním na konci semestru. Pokud důvody pro přerušení studia vznikly již během semestru, měly být uplatněny v semestru, nikoliv až v jeho závěru. Vyhovění žádosti bez dalšího by bylo v rozporu se smyslem a účelem úpravy přerušení studia v kontextu jiných mechanismů, které studijní a zkušební řád upravuje. Skrze přerušení tedy nelze dosáhnout pokračování studia, které by v důsledku nesplnění podmínek již podle SZŘ pokračovat nemělo, pokud k tomu nejsou dány zcela výjimečné okolnosti - musely by být tedy zároveň splněny důvody pro udělení výjimky děkana. Navíc by následně po návratu z takového výjimečného přerušení veškeré neukončené předměty daného semestru byly zapsány jako opakované, v souladu s reálným stavem.
Dále je třeba upozornit, že podle SZŘ u nenárokového přerušení děkan stanoví datum začátku a ukončení přerušení a může také stanovit další podmínky pro zápis do semestru bezprostředně následujícího po opětovném zápisu do studia.
Obecně se jinak studium přerušuje na dobu celých semestrů zvětšenou o zbývající část semestru, v němž byla žádost podána. V souvislosti s přihláškou ke státní závěrečné, státní rigorózní (v oblasti všeobecného lékařství a zubního lékařství) nebo státní doktorské zkoušce nebo její poslední části a povinnostmi, které musí student před podáním této přihlášky splnit, může být datum ukončení přerušení studia stanoveno na počátek zkouškového období posledního semestru doby přerušení.
Dnem přerušení studia přestává být osoba studentem MU, statut studenta získává až po opětovném zápisu do studia dle čl. 10 SZŘ.
Osobě, která po přerušení studia neprovede zápis v harmonogramem stanoveném termínu, ani ve stanoveném náhradním termínu, a která neprokáže do pěti pracovních dnů závažné důvody nevykonání zápisu, je ukončeno studium podle § 56 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách a čl. 15 odst. 1 písm. b) SZŘ. V souladu s § 68 odst. 4 zákona o vysokých školách lze do 30 dnů od obdržení rozhodnutí o ukončení studia podat odvolání (žádost se podává orgánu, který rozhodnutí vydal).
Součet celkové doby studia a období přerušení tohoto studia v doktorském studijním programu nesmí dle čl. 13 odst. 3 SZŘ překročit dvojnásobek standardní doby stanovené pro toto studium v programu (platí pro studia započatá v jarním semestru roku 2012; pro předchozí studia platí ustanovení SZŘ platného do 31. 1. 2012, ve kterém je maximální délka doktorského studia v čl. 27 stanovena na sedm let). Do celkové doby studia se nezapočítává doba přerušení studia po prvním neúspěšném konání státní doktorské zkoušky nebo obhajoby disertační práce či z vážných zdravotních důvodů nebo z důvodu mateřské, resp. rodičovské dovolené.
Předpisy týkající se doktorského studia
- Studijní a zkušení řád MU
- Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách (zákon o vysokých školách)
- 4/2024 - O studiu v DSP (ve znění účinném od 1.9.2025)
- 4/2024 - O studiu v DSP (ve znění účinném od 1.9.2024)
- 2/2021 - O studiu v DSP (ve znění účinném od 5. 9.2023)
- 2/2018 - O úpravě přítomnosti studentů DSP
- 3/2020 - O citacích dokumentů (ve znění účinném od 1. 1. 2021)
- 8/2009 - O době studia
- Směrnice rektora MU č. 2/2024: Pravidla pro evidenci zahraničních pobytů studentů a uznávání jejich výsledků
- Metodický list CZS MU č. 1/2024: Evidence zahraničních pobytů studentů Masarykovy univerzity a uznávání jejich výsledků a jeho přílohy
- Opatření PrF MU č. 6/2024: Pověření osob odpovědných za uznávání výsledků zahraničních pobytů studentů Právnické fakulty Masarykovy univerzity
- Metodický list Odboru výzkumu Rektorátu MU č. 2/2024: Zahraniční pobyty doktorandů
- 5/2024 - O převodu studentů DSP, jejichž akreditace končí 31. 12. 2024
-
1/2023 - O převodu studentů DSP, jejichž akreditace končí 18. 11. 2023
PhD komise
Neformálním tělesem, které slouží pro komunikaci vedení fakulty a doktorských studentů, je PhD komise. Jejím členem je děkan, proděkan pro doktorské studium, a až pět zástupců doktorandů, z nichž jeden je vždy aktuální doktorandský senátor.
PhD komise je jednak platformou pro sdílení informací - jak směrem od vedení k doktorandům (např. o některých připravovaných či zvažovaných změnách), tak od doktorandů k vedení (lze projednávat obecnější i konkrétnější podněty týkající se nejrůznějších aspektů studia), jednak je platformou konzultační a poradní. V případě zájmu ze strany studentů může sloužit též k neformálnímu projednání zcela konkrétních případů, ukáží-li se standardní procesy (tj. především řešení přímo skrze školitele či následně skrze předsedu oborové rady/garanta programu) jako nefunkční. V případě citlivých případů nevhodných ke kolektivnímu projednání je možno obracet se na proděkana pro doktorské studium.
Aktuální složení komise:
- doc. JUDr. Mgr. Martin Škop, Ph.D. (děkan)
- doc. JUDr. Ing. Josef Šilhán, Ph.D. (proděkan)
- Mgr. Anna Blechová (senátorka)
- Mgr. Petra Mertelová
- Mgr. Jan Kadlec
- Mgr. Jan Kabát
Stipendia a financování
Stipendijní programy a financování studia
- Základním stipendiem pro prezenční studenty je "Stipendium na podporu studia v doktorském studijním programu". Jeho aktuální výše činí 24 960 Kč měsíčně. O toto stipendium je nutné si požádat. Nárok na doktorské stipendium v prezenční formě studia máte po standardní dobu studia v aktuálním studijním programu po započtení všech předchozích neúspěšných studií v doktorských studijních programech a v případě Vašeho prvního studia v doktorském studiu. Pro účely výpočtu doktorského studijního příjmu se z pracovního poměru, jehož předmětem je řešení (grantového) projektu souvisejícího se vznikem disertační práce, započítává třetina mzdy nebo platu.
Předpokladem je řádné plnění studijních povinností podle individuálního studijního plánu. V případě neuspokojivého plnění individuálního studijního plánu může na podnět školitele oborová rada podle § 30 odst. 7 SZŘ navrhnout děkanovi odebrání nebo snížení stipendia. - Vedle toho je možno získat další stipendia zejména za průběžné publikační výstupy, ale i na podporu zahraničních výjezdů a dalších internacionalizačních aktivit. Stipendijní programy jsou uvedeny v Opatření děkana č. 5/2021 - viz zejm. čl. 8 - 11.
Žádosti o přiznání stipendia se podávají elektronicky na žádost studenta. - Doporučeným dodatkovým financováním doktorského studia jsou též projekty specifického výzkumu (viz níže), skrze které je možno získat jak dodatečné stipendium, tak financovat nákup literatury, zahraniční pobyty, překlady a korektury a další potřebné položky.
- Mimo uvedené stipendijní programy je možné také ve výjimečných případech přiznat mimořádné stipendium, o kterém rozhoduje děkan fakulty.
Postup při podávání žádostí o stipendium
- Seznamte se, prosím, s vyhlášenými stipendijními programy, viz výše.
- Pokud Vámi absolvovaná akce odpovídá požadavkům konkrétního stipendijního programu, podejte si elektronickou žádost o stipendium.
- Všechny účelně vynaložené náklady, které požadujete proplatit, je nutno doložit.
- Doklady si nechte vystavit vždy na Vaše jméno. Zásadně se proplácí jenom Vaše náklady, pokud se uhrazená částka vztahovala k více účastníkům, je nutno vždy žádat o příslušný podíl.
- V případě, že částka nebyla hrazena v české měně, při přepočtu se použije kurz ČNBv první den akce (kurzovní lístek přiložte k žádosti), nebo doložte bankovní výpis s úhradou.
Návody k podání žádosti o stipendium:
Stipendijní program na podporu odborné jazykové kompetence studentů – čl. 7
Stipendijní program na podporu studentské publikační činnosti – čl. 8
Stipendijní program na podporu studentské vědecké a výzkumné činnosti – čl. 9
Stipendijní program na podporu studentských spolkových a jiných aktivit – čl. 10
Stipendia z projektů SV - studenti
Praktické rady k cestovním náhradám
Výkladové upřesnění k čl. 8 odst. 8 písm. b) (program na podporu studentské publikační činnosti):
- publikace typu Jost: do 5 tis Kč podle odborné úrovně a rozsahu, ve zcela výjimečných případech do 7 tis Kč
- publikace typu Jsc (Scopus) nebo Jost ve WoS (Web of Science): do 8 tis Kč podle odborné úrovně a rozsahu, ve zcela výjimečných případech do 10 tis Kč
- částky nad 10 tis Kč pouze u publikací v zahraničních časopisech, které jsou svou odbornou úrovní, prestiží, reálným významem v oboru a náročností přijetí k publikaci na úrovni impaktovaných časopisů, ale impaktované vlivem jiných okolností nejsou (jde např. o mnohé nejlepší německé časopisy, které vůbec o zařazení do databází neusilují, přestože jsou prvotřídní).
Specifický výzkum
Obecné informace ke specifickému výzkumu
Specifickým vysokoškolským výzkumem je výzkum prováděný studenty při uskutečňování akreditovaných doktorských nebo magisterských studijních programů a který je bezprostředně spojen s jejich vzděláváním.
Soutěž o podporu projektů vyhlašuje rektor MU pro každý kalendářní rok, a to v kategoriích:
Kategorie Podpora studentských projektů specifického výzkumu (dříve kategorie A) - společné výzkumné projekty školitelů a studentů doktorského studia zaměřené na aktivní zapojení do výzkumné činnosti fakulty doprovázené veřejnou publikací výsledků
Kategorie Podpora projektů specifického výzkumu zaměřených na organizaci studentských vědeckých konferencí (dříve kategorie B) - projekty zaměřené na organizaci vědeckých konferencí studentů doktorského studia.
Preferované typy projektů pro Právnickou fakultu MU jsou stanoveny Opatřením děkana, které je uvedeno v sekci Důležité materiály.
Termíny a pokyny
Soutěžní lhůta: 10.10. - 18.11.2025
Návrhy projektů se vyplňují a podávají jen prostřednictvím ISEP.
Návrhy projektů předejte ke kontrole nejpozději do 12.11.2025. O vložení návrhu mě prosím kontaktujte e-mailem.
Pro realizaci projektů specifického výzkumu v kategorii podle čl. 3 odst. 1 písm. a) Směrnice MU („Studentské projekty specifického výzkumu“), v nichž je zapojeno více spoluřešitelů (studentů i akademických pracovníků), musí být součástí návrhu projektu prohlášení všech spoluřešitelů, že souhlasí s výzkumnými a publikačními úkoly uvedenými v projektu, přičemž tyto výstupy jsou k jednotlivým členům řešitelského týmu jednoznačně přiřazeny.
Hodnotící lhůta: 19.11. - 15.12.2025
Konzultace k projektům poskytuje:
Bc. Martina Augustinová
tel. 549 49 3044
e-mail: martina.augustinova@law.muni.cz
Důležité materiály
- Opatření 10/2025 - Preference pro projekty SV na rok 2026
- Doporučení k přípravě a realizaci projektů specifického výzkumu
- Prezentace SV 2026 - vyplnění návrhu projektu, příprava rozpočtu
- Opatření 10/2024 - Preference pro projekty SV na rok 2025
- Pravidla SVV - Směrnice MU č. 3/2020
- Směrnice MU č. 8/2017 GAMU
- Formuláře
- Podávání žádostí o stipendia - studenti
- Dedikace u výsledků SV
- Prezentace SV - čerpání rozpočtu pro rok 2025
- Konferenční manuál
Disertační práce
Náležitosti disertační práce
V disertační práci předkládá student výsledky, které získal v průběhu studia v doktorském studijním programu. Práce musí obsahovat původní a uveřejněné výsledky nebo výsledky přijaté k uveřejnění.
Citace upravuje Směrnice děkana č. 3/2020 - O citacích dokumentů (ve znění účinném od 1. 1. 2021)
Náležitosti disertační práce stanovuje Příloha č. 1 Směrnice PrF MU č. 4/2024 O studiu v DSP:
- Minimální rozsah disertační práce (dále také jen „práce“) činí 150 normostran, tj. nejméně 270 tis znaků (včetně mezer a poznámek) samotného textu od úvodu po závěr včetně. Ostatní součásti práce se do minimálního rozsahu nezapočítávají.
- Práce obsahuje titulní stranu, čestné prohlášení, anotaci se seznamem klíčových slov, obsah, samotný text a seznam použitých pramenů, a to v pořadí, v jakém byly uvedeny. Volitelně může obsahovat též poděkování a další součásti.
- Titulní strana je umístěna na samostatném listu. V horní části je uvedeno „Právnická fakulta Masarykovy univerzity“ a studovaný program. V prostřední části je uvedeno „Disertační práce“, její název a jméno autora. Ve spodní části je uveden akademický rok odevzdání práce. Je-li práce předložena v jiném než českém nebo slovenském jazyce, jsou předepsané údaje uvedeny v anglickém znění; je-li práce předložena v jiném než českém, slovenském, nebo anglickém jazyce, je název uveden také v jazyce práce.
- Čestné prohlášení je umístěno na samostatném listu. Sestává z níže uvedeného textu (doplněného o druh a název práce). Text čestného prohlášení má následující podobu: „Prohlašuji, že jsem disertační práci na téma [název disertační práce] zpracoval/a sám/sama. Veškeré prameny a zdroje informací, které jsem použil/a k sepsání této práce, byly citovány v poznámkách pod čarou a jsou uvedeny v seznamu použitých pramenů a literatury.“ Je-li práce předložena v jiném než českém nebo slovenském jazyce, je čestné prohlášení uvedeno v anglickém jazyce v následujícím znění: „I hereby declare that I have prepared my dissertation thesis on the topic [title of thesis] by myself. All sources that I have used to write this thesis have been cited in the footnotes and are listed in the list of sources and literature.”
- Anotace se seznamem klíčových slov je umístěna na samostatném listu. Sestává se z české a anglické verze anotace (obvyklý rozsah každé z nich činí 500-600 znaků včetně mezer) a české a anglické verze seznamu klíčových slov (obvyklý rozsah seznamu činí 5-10 slov). Text obou jazykových verzí anotace a seznamů klíčových slov musí být shodný s těmi, jež student uvede v archivu závěrečné práce v IS MU.
- Popis využití nástrojů umělé inteligence je umístěn za anotací. Sestává se z české a anglické verze. Je v něm uvedeno, které nástroje umělé inteligence byly při psaní práce použity, jakým způsobem a v jakém rozsahu, včetně specifikace kapitol.
- Obsah práce je umístěn na samostatném listu nebo listech. Zahrnují se do něj kapitoly a podkapitoly, volitelně i další členění. Jednotlivé položky jsou číslovány a opatřeny údajem o straně, na které začínají.
- Samotný text práce se obvykle člení na kapitoly, podkapitoly a oddíly. Číslování se provádí arabskými číslicemi s tím, že jednotlivé úrovně se oddělují tečkou (1 Název kapitoly, 1.1 Název podkapitoly, 1.1.1 Název oddílu). Úvod a závěr se nečíslují. Kapitola začíná vždy na nové straně.
- Seznam použitých pramenů je umístěn na samostatném listu nebo listech. Povinně zahrnuje abecedně řazený, vzestupně číslovaný seznam bibliografických údajů veškeré literatury, která byla použita pro vytvoření práce (kritéria pro řazení jsou příjmení autora a v druhém sledu rok vydání díla). Fakultativně může být obsažen též seznam citovaných soudních rozhodnutí a jiných zdrojů, jakož i právních předpisů. Ten však musí být viditelně oddělen od seznamu literatury.
- Formát papíru je A4, barva textu je černá. Počínaje čestným prohlášením jsou jednotlivé strany vzestupně číslovány arabskými číslicemi. První řádek v odstavci (vyjma řádku následujícího bezprostředně po nadpisu) se odsazuje odstavcovou zarážkou vhodné délky.
- Práce se předkládá elektronicky prostřednictvím IS MU v textovém formátu umožňujícím snadnou editaci v obvykle používaných textových editorech, jako je například formát .doc či .docx. Odevzdání v tištěných vyhotoveních se nevyžaduje.
SP oborová rada stanoví možnost odevzdání DisP formou souboru prací opatřených komentářem co se rozumí souborem prací ÚPS ANO soubor publikací hodnocených jako AAA či AABC podle metodiky schválené OR; výhradně single-authored; "komentář" musí přiměřeně podrobně charakterizovat stav problematiky, cíle práce, použitou metodiku a dosažené výsledky TDP NE --- VPS NE --- MS NE --- TRPR NE --- SPaCPP NE --- ICT NE ---
Teze disertační práce
Teze disertační práce (dále také jen „teze“) obsahují titulní stranu s uvedením názvu disertační práce, studijního programu, jména autora, jména školitele, a samotný text v následující struktuře (s možným detailnějším členěním):
- Úvod (obsahující stručné vymezení řešené problematiky)
- Přehled současného stavu poznání řešené problematiky
- Záměr disertační práce (zahrnující vymezení směrů dalšího zkoumání problematiky, vymezení cílů disertační práce, stanovení výzkumné/odborné otázky či hypotéz a základních metod řešení)
- Seznam zdrojů
- Minimální rozsah tezí je 30 normostran (tj. 54 tisíc znaků) včetně mezer a poznámek.
Teze se zpravidla předkládají/prezentují a obhajují v termínech a způsobem stanoveným v individuálním studijním plánu či určeným oborovou radou programu (často nejpozději do konce druhého roku studia). Slouží k prezentaci stavu přípravy disertační práce a získání zpětné vazby, zásadně i od jiných osob, než pouze od školitele studenta.
- Obhajoba tezí:
- program TDP - realizace po 3.semestru studia; před 3 člennou komisí
Pokud tak stanoví oborová rada, předkládají se teze i společně s přihláškou ke státní doktorské zkoušce. Součástí státní doktorské zkoušky je v tom případě také rozprava o tezích. To se však neuplatní, pokud student současně s přihláškou ke státní doktorské zkoušce podá i přihlášku k obhajobě disertační práce a odevzdá disertační práci. Pak by totiž obhajoba tezí byla již bezpředmětná, následuje-li obhajoba celé hotové práce.
Odevzdání disertační práce a její obhajoba
Přihlášku k obhajobě disertační práce (dále jen obhajoba) uchazeč podává děkanovi prostřednictvím úřadovny IS MU ve lhůtě stanovené harmonogramem akademického roku.
- pro jarní semestr do konce zkouškového období v únoru,
- pro podzimní semestr do konce prodlouženého zkouškového období v září
Předpokladem k podání přihlášky je
- splnění všech podmínek studia podle čl. 30 SZŘ, a
- předchozí úspěšné složení státní doktorské zkoušky (SDZ), nebo současné podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce (pak se obhajoba a SDZ konají v jednom dni).
Podle čl. 33 odst. 2 SZŘ je povinnou součástí přihlášky k obhajobě disertační práce:
- abstrakt disertační práce (náležitosti abstraktu viz níže),
- seznam uveřejněných prací uchazeče a prací přijatých k uveřejnění (k požadavkům viz níže), přičemž seznam lze vygenerovat z IS,
- odborný životopis.
Samotnou disertační práci vkládáte do archivu závěrečné práce v IS MU. Disertační práce se předkládá pouze elektronicky v textovém formátu umožňujícím snadnou editaci v obvykle používaných textových editorech, jako je například formát .doc či .docx. Odevzdání disertační práce v tištěných vyhotoveních se nevyžaduje.
Odevzdáváte-li disertační práci na samotném konci semestru (což je typický postup), nezapomeňte si v IS klasicky požádat o postup do dalšího semestru (až v něm totiž proběhne obhajoba) a stručně vyplnit semestrální náplň na tento následující semestr (příprava na obhajobu, případně na státní doktorskou zkoušku).
Obhajoba disertační práce proběhne nejpozději do jednoho roku od podání přihlášky a nejpozději před uplynutím maximální doby studia dle č. 29 odst. 4 SZŘ. Datum obhajoby navrhuje oborová rada a stanoví děkan. Děkan dále na návrh oborové rady jmenuje nejméně dva externí oponenty disertační práce, s jejichž posudky má student právo být seznámen nejméně sedm pracovních dnů před obhajobou.
Úspěšnou obhajobu disertační práce, která svým významem a kvalitou podstatně překračuje obvyklé standardy, lze ohodnotit výjimečným výsledkem „prospěl summa cum laude“. O tomto hodnocení rozhoduje Komise pro obhajobu, přičemž bere v potaz především kvalitu samotné disertace a její obhajoby, ale též průběh a výstupy celého doktorského studia.
Je-li disertační práce hodnocena jako „nevyhovující“, má student právo obhajobu opakovat, a to pouze jednou (děkan na návrh oborové rady stanoví termín opakování nejpozději na období následujících dvou semestrů a komise pro obhajobu disertační práce určí nejpozději do jednoho měsíce po termínu konání neúspěšné obhajoby podmínky opakování). Nedostaví-li se student k obhajobě ve stanoveném termínu a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti pracovních dnů po uplynutí termínu, je hodnocen stupněm ”nevyhovující”. Do termínu opakované obhajoby může děkan studentovi přerušit studium (které se nezapočítává do celkové doby studia).
Náležitosti abstraktu disertační práce
- Minimální rozsah abstraktu disertační práce (dále také jen „abstrakt“) činí 10 normostran (tj. 18 tisíc znaků včetně mezer a poznámek).
- Abstrakt ve stručné a výstižné formě obsahuje: (1) charakteristiku tématu, vymezení cíle práce a metody použité při zpracování tématu, (2) shrnutí obsahu práce (zejména stěžejních kapitol), (3) závěry, k nimž autor dospěl. Zpravidla je možno pro vytvoření abstraktu využít úvod a závěr samotné disertační práce.
Součástí abstraktu je rovněž obsah (osnova) práce a seznam použitých pramenů. Obsah a seznam použitých pramenů se nezapočítávají do stanoveného minimálního rozsahu. - Abstrakt se vyhotovuje ve formátu, který akceptuje archiv závěrečné práce v IS MU. Formát papíru je A4, barva textu je černá. Jednotlivé strany jsou vzestupně číslovány arabskými číslicemi. První řádek v odstavci (vyjma řádku následujícího bezprostředně po nadpisu) se odsazuje odstavcovou zarážkou vhodné délky.
- Abstrakt se předkládá elektronicky prostřednictvím IS MU. Odevzdání v tištěných vyhotoveních se nevyžaduje.
Požadavky na publikaci původních výsledků
Disertační práce musí obsahovat původní výsledky, buď již uveřejněné, nebo přijaté k uveřejnění. Tato podmínka je splněna jedním ze dvou následujících způsobů:
- Celá disertační práce, resp. její zcela převažující část byla uveřejněna nebo přijata k uveřejnění.
- Disertační práce obsahuje původní výsledky, jež byly uveřejněny nebo přijaty k uveřejnění v alespoň dvou odborných publikacích typu odborný článek (Jimp, Jsc a Jost), monografie (B), kapitola v monografii (C), stať ve sborníku (D).
Státní zkouška v doktorském studijním programu
Obecné informace k doktorské zkoušce
Státní zkouška
pro studenty se záhájeným studiem po 1.9.2025. Státní zkouška spočívá v obhajobě disertační práce.
- TDP - oborová zkouška zachována; realizace v rámci obhajoby doktorské práce; volba okruhů v rámci přihlášky k obhajobě
Státní doktorská zkouška (SDZ)
pro studenty se záhájeným studiem před 1.9.2025.
SDZ je završením odborné obsahové části doktorského studia, ve které je ověřováno, zda má student hluboké porozumění a přehled ve studovaném oboru, a to nejen přímo v úzké oblasti výzkumného zaměření disertační práce. Státní doktorská zkouška předchází obhajobě disertační práce. Šíři okruhů, ze kterých se státní doktorská zkouška skládá, stanovuje oborová rada programu, včetně dalších podmínek a předpokladů. Nutnou podmínkou podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce (dále jen SDZ) je dle čl. 32 SZŘ splnění všech povinností stanovených oborovou radou.
Spolu s přihláškou k SDZ předloží student také teze disertační práce (viz výše v oddílu Disertační práce - Teze disertační práce), pokud tak stanoví oborová rada programu.
Teze s přihláškou k SDZ předkládají studenti programu - ICT, SPaCPP, MS a VPS.
- Právo informačních a komunikačních dovedností
- Soukromé právo a civilní právo procesní - volbu okruhů uvedete v pozámce přihlášky
- Mezinárodněprávní studia
- Veřejnoprávní studia mají specifický postup odevzdání tezí doktorské práce. Místo tezí doktorské práce vloží do přihlášky jako povinnou přílohu tento DOKUMENT. Vlastní teze doplní na vyzvání oddělení pro doktorské studium a rigorózní řízení.
Teze s přihláškou k SDZ nepředkládají studenti programu:
- Trestní právo - místo tezí do přilášky přiložit tento DOKUMENT
- Ústavní právo a státověda - místo tezí do přihlášky přiložit tento DOKUMENT
- Teorie a dějiny práva - místo tezí do přihlášky přiložit tento DOKUMENT
Student nepředkládá teze v případě, že současně odevzdává i přihlášku k obhajobě disertační práce jejíž přílohou je již kompletní disertační práce. Do poznámky přihlášky uvede volbu okruhů ke státní doktorské zkoušce, pokud je tak stanoveno, viz Okruhy k SDZ.
Přihlášku k SDZ podává uchazeč prostřednictvím IS MU ve lhůtě stanovené harmonogramem akademického roku. Termín konání SDZ navrhuje oborová rada a stanoví děkan na ten semestr, pro který podal uchazeč přihlášku.
Okruhy k SDZ (popř. přílohy přihlášky pro vybrané programy).
Neprospěl-li student u SDZ, může ji opakovat nejvýše jednou (v termínu, který stanoví děkan na návrh oborové rady tak, aby proběhl nejpozději do konce následujícího semestru). Nedostaví-li se student k SDZ ve stanoveném termínu a neomluví-li přijatelně svou neúčast do pěti pracovních dnů po uplynutí termínu, je hodnocen stupněm ”nevyhovující”. Do termínu opakované SDZ může studentovi děkan přerušit studium (které se nezapočítává do celkové doby studia).
Obsah zkoušky
Státní doktorská zkouška je završením odborné obsahové části doktorského studia, ve které je ověřováno, zda má student hluboké porozumění a přehled ve studovaném oboru, a to nejen přímo v úzké oblasti výzkumného zaměření disertační práce, ale i způsobilost osvojovat si vědecké poznatky, hodnotit je a tvůrčím způsobem je používat.
Součástí státní doktorské zkoušky může být i rozprava o zpracovaných a odevzdaných tezích disertační práce (pokud tak stanoví oborová rada). Jsou-li teze vyžadovány, musí je student předložit nejpozději s přihláškou ke státní doktorské zkoušce, vyjma programu Veřejnoprávní studia. Vkládá je spolu s přihláškou do úřadovny.
Další požadavky stanoví oborová rada příslušného studijního programu.
Přihláška ke zkoušce
Přihlášky ke SDZ se podávají do konce zkouškového období stanoveného harmonogramem pro daný semestr.
- pro jarní semestr do konce zkouškového období v únoru,
- pro podzimní semestr do konce prodlouženého zkouškového období v září.
Přihláška ke státní doktorské zkoušce (bez obhajoby) se podává prostřednictvím úřadovny v IS MU, kam student vloží také teze disertační práce, pokud tak oborová rada příslušného studijního programu stanovila. V tištěné verzi se již přihláška ani teze neodevzdávájí.
Podrobné informace k přikládání tezí doktorské práce jako povinné přílohy přihlášky ke státní doktorské zkoušce uvedeny v sekci "obecné informace ke státní doktorské zkoušce".
V případě, že se student hlásí současně k obhajobě disertační práce (práci již vložil do ISu), teze se nevkládají.
Termíny konání Státních doktorských zkoušek a obhajob disertačních prací
2025
- Mezinárodněprávní studia
21. října 2025, místnost č. 109 od 1400
SDZ a OBH DisP - Mgr. Michal Ježek zde
Ukončení studia
Podmínky pro ukončení studia
Student může řádně zakončit své doktorské studium, jestliže splnil všechny studijní povinnosti svého programu a v souladu se Studijním a zkušebním řádem MU získal min. 240 kreditů za celé DSP studium a má ukončeny všechny předměty zaregistrované v ISu. Po splnění příslušných podmínek může podat přihlášku ke státní doktorské zkoušce a k obhajobě disertační práce.
Zkoušku a obhajobu může student vykonat ve stejném termínu jako státní doktorskou zkoušku, nebo samostatně, přičemž připuštění k obhajobě disertační práce je podmíněno vykonáním státní doktorské zkoušky. Časové rozpětí mezi závěrečnou zkouškou a obhajobou není stanoveno, limitem je pouze maximální doba studia.
Způsoby ukončení studia
- úspěšným složením státní doktorské zkoušky a obhajobou disertační práce podle § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách,
- ztrátou práva zápisu podle čl. 10, resp. čl. 12, nebo nesplněním podmínek podle čl. 31, resp. čl. 32 SZŘ (§ 56 odst. 1 písm. b) zákona o vysokých školách),
- zanecháním studia (§ 56 odst. 1 písm. a) zákona o vysokých školách),
- vyloučením ze studia podle § 65 odst. 1 písm. c) nebo § 67 zákona o vysokých školách (§ 56 odst. 1 písm. e) zákona o vysokých školách),
- odnětím akreditace nebo zánikem akreditace programu podle § 80 odst. 4 zákona o vysokých školách (§ 56 odst. 1 písm. c) nebo d) zákona o vysokých školách).
Promoce a převzetí diplomů
Promoce absolventů doktorských studií MU jsou každoročně plánovány v přibližně půlročním rozmezí, a to ve stejný den pro všechny fakulty MU. Organizací promocí je pověřen Odbor výzkumu na RMU.
Absolventům, kteří budou v určitém termínu promováni, je cca tři týdny před plánovaným datem konání ceremonie zaslána elektronická pozvánka, obsahující i bližší informace k samotnému promočnímu aktu. Pozvánka je rozesílána na emaily absolventů v jejich Osobní administrativě IS MU. V případě, že chce absolvent obdržet pozvánku na promoci na svůj soukromý email, je nutné, aby si v Poště IS MU nastavil přeposílání emailu v IS MU na svoji soukromou adresu. Informace o datu konání promocí jsou s předstihem zveřejňovány také na Vývěsce IS MU a jsou sdělovány referentkám fakultních oddělení majících v gesci doktorské studium.
V případě, že se absolvent nemůže promoce zúčastnit, vyzvedává si diplom a diploma supplement po předchozí domluvě u koordinátorky ceremonií a ocenění – Centrum pro doktorské studium a akademické záležitosti - Mgr. Terezy Dvořákové (tdvorakova@rect.muni.cz), Rektorát MU, Žerotínovo náměstí 9, Brno město. Diplom je nutno převzít osobně, nebo v případě např. rodinných příslušníků na základě plné moci.
Promoce v roce 2026
9. dubna 2026 (pro ABS z období 1.9.2025-14.2.2026)
2. října 2026 (pro ABS z období 15.2.2026-31.8.2026)